چهار اصل مهمی که باید در طراحي سايت رعایت کرد!!!
محتوا در طراحی سایت پادشاهی می کند، اگر قصد دارید وب سایت شما توانایی لینک سازی داشته باشد. باید وب سایت تان برای بازدید کنندگان، کاربران و موتور های جستجو قابل خواندن باشد و در واقع طراحي سايت و پیاده سازی وب سايت باید به شکلی باشد که مورد علاقه و توجه موتورهای جستجو قرار گیرد. موتور های جستجو همیشه می خواهند که به کاربران و جستجو گر ها بهترین و مفید ترین نتایج را نشان دهند. در نتیجه، آنها به دنبال وب سایت هایی هستند که توانایی تولید و نگارش محتویات و اطلاعات با کیفیت و با ارزش بالا را دارا هستند،بنابراین با نوشتن محتوا و اطلاعات برای کاربران، نه تنها امکان اطلاع رسانی از طریق اینترنت را درنظر گرفته اید بلکه در حال ایجاد و راه اندازی وب سایتی هستید که مورد علاقه موتورهای جستجو می باشد.
در حقیقت شما وب سایتی برای کاربران و بازدیدکنندگان و رفع نیاز آنها می سازید اما موتور های جستجو را هم با استفاده از محتواهای با ارزش برای دیدن وب سایت تان دعوت می کنید.
تنظیم، تهیه و تولید محتوای با کیفیت در طراحی سایت و سئوی آن نه تنها کار آسانی نیست بلکه سختی زیادی را هم به همراه دارد چون علاوه بر دانش زیاد و اطلاعات کامل، نیاز به زمان زیادی هم هست. اگر شما بتوانید برای وب سایت تان محتوای عالی تولید و ایجاد کنید، گوگل و سایر موتورهای جستجو شما را پیدا خواهند کرد. مبنای طراحی الگوریتم پاندا نیز دقیقا برای پر اهمیت بودن محتوا می باشد. و یکی از اهدافی که وب برندینگ دنبال می کند دقیقا محتوای عالی و کاربردی برای کاربران و وب گردان است.
در حال حاضر در طراحی وب سایت و پیاده سازی آن یکی از فاکتورهای اساسی برای بهینه سازی و سئو موتورهای جستجو، محتوای با ارزش است.
در زمان طراحی سایت یا بازسازی یک وب سایت و راه اندازی آن چهار قانون اساسی و مهم وجود دارد که برای موثرتر، کاربردی تر، و بهتر دیده شدن توسط موتور های جستجو باید اعمال گردد.
- سادگی در خوانده شدن محتوای سایت
- ساده سازی پیمایش وب سایت
- طراحی وب سایت سازگار با قالبی یکپارچه
- حجم صفحات وب سایت هر چقدر کمتر باشند بهتر است
- سادگی در خوانده شدن محتوای سایت
اولین موردی که در طراحی یک وب سایت باید در نظر گرفت، سادگی در نوشتن محتوا و خوانده شدن محتوای سایت می باشد. زمانی که مطلبی نوشته می شود باید در نظر داشته باشید که بیشتر بازدیدکنندگان و کاربران وب سایت شما تمامی مطالب را جزء به جزء و خط به خط نمی خوانند و فقط آن را مرور می کنند تا به مطلب مورد نظر خود برسند.
- محتوای آماده شده برای وب سایت خود را به چند قسمت با عنوان های مرتبط و مختلف بخش بندی کنید. صفحات وب سایت خود را به قسمت هایی تقسیم کنید و از عنوان ها در بین مطالب خود بهره ببرید تا کاربر در هنگام مرور مطالب به راحتی به آنچه می خواهد برسد و از طرفی این عنوان ها برای موتور های جستجو مهم می باشد. عناوین وب سایت باید بین h1 …. h4 قرارگیرد تا مطلوب موتور های جستجو و مطابق با معیارهای آن شوند.
توجه : در ایجاد محتوا از پارگراف های طولانی استفاده نکنید و آن را به بخش های کوچکتر با عناوین جذاب تبدیل کنید.
نکات مهم در تولید محتوای وب سایت
- استفاده از رنگ در متن سایت
- استفاده از فونت های استاندارد در نوشتن محتوا و مطالب
- انتخاب عناوین مناسب
- مرتبط بودن مطلب با موضوع سایت و نوع طراحی سایت
- استفاده از کلمات کلیدی درون مطالب و محتوای وب سایت
- استفاده از تگ های مناسب و صحیح از H1 تا H6 در طراحی
- جدید بودن مطالب مورد استفاده در سایت
- کپی کردن مطلب
- لینک دهی (لینک داخلی)درون مطلب به مطالب قبلی
- ارائه منبع محتوای تولید شده و یا مطالب مورد استفاده قرار گرفته شده در صورت داشتن منبع
استفاده از رنگ در متن سایت
- برای خوانده شدن بیشتر و بهتر، از رنگ بندی با کنتراست بالا بین فونت صفحه وب سایت و پس زمینه استفاده کنید. به طور مثال استفاده از رنگ متن مشکی در خطوط و پس زمینه سفید خیلی ساده است اما کاملا خوانا و مشخص است.
مواردی که باید در انتخاب رنگ متن مورد توجه قرار داد :
1-به طور مثال از پس زمینه های رنگی مثل زرد و بنفش در طراحی استفاده نکنید چرا که این طیف رنگ ها امکان خوانا بودن محتوا و مطلب را مشکل می کند.
2- از عکس ها و تصاویر در پس زمینه محتوا و مطالب وب سایت استفاده نکنید.
3- از رنگ های روشن بر روی پس زمینه های روشن در وبسایت استفاده نکنید.
استفاده از فونت های استاندارد در نوشتن محتوا و مطالب
- فونت های ساده، بهترین هستند؛ هر چقدر انتخاب فونت در مطالب گرافیکی تر باشد خوانده شدن آن سخت تر می شود.
و چون خیلی از مرورگرها فقط از مجموعه فونت های استاندارد(Arial , Tahoma , Times New Roman,Verdana) استفاده می کنند بنابراین بهتر است از همین مجموعه فونت های استاندارد به کار برد.
انتخاب عناوین مناسب برای محتوای سایت
- در هنگام نوشتن مطلب و تولید محتوای مرتبط با وب سایت باید دقت کنیم عنوانی که برای متن انتخاب می کنیم جذاب بوده و بیانگر متن نوشته شده باشد. به گونه ای که کاربران را تشویق و به خواندن کامل متن درج شده کند. عنوان هر مطلبی باید به گونه ای باشد که بازدیدکنندگان در همان نگاه اول متوجه شوند که این مطلب همان چیزی که به دنبالش هستند.
همانطور که در مطالب قبلی گفته شد هدف اصلی ما از تولید محتوای با ارزش، کاربردی بودن آن مطلب برای بازدیدکنندگان و کاربران وب سایت مان است. که این امر با توجه به عنواین انتخابی به کاربر در انتخاب و خواندن مطلب کمک خواهد کرد. گذشته از این موضوع باید عنواین انتخابی به گونه ای باشد که مورد توجه موتورهای جستجوگر نیز قرار گیرد. کوتاه و مختصر بودن عنوان نیز بسیار حائز اهمیت است.
مرتبط بودن مطلب با موضوع سایت و نوع طراحی سایت
- مطالبی که برای نگارش انتخاب می شود تا از آن بر روی سایت طراحی شده، استفاده شود باید مطابق با فعالیت شرکت بوده و معرف آن باشد.
مطالب باید به گونه ای تحریر شود که هر بازدید کننده ای را با توجه به آن متن نسبت به امکانات وب سایت و خدمات ارائه شده آگاه کند و متوجه هدف صاحبان شرکت از فعالیت و همچنین طراحی وب سایت کند.
کلمات کلیدی وب سایت
- هر چند در هنگام نوشتن محتوا برای وب سایت باید به خوانایی آن برای کاربر توجه شود ، اما باید در نظر داشت که این اطلاعات به جز کاربر توسط موتورهای جستجو مورد استفاده قرار گیرد. یک راه برای معرفی وب سایت به موتور جستجو و در دسترس قرار دادن سایت در معرض کسانی که در موتور های جستجو کلید واژه ای را وارد می کنند، قرار دادن آن کلید واژه در محتوای سایتو در عناوین سایت است. مطئن شوید که کلمات کلیدی خود را در عناوین ، اولین پاراگراف و در کل محتوای سایت قرار داده اید.
چگالی کلمات کلیدی بایستی در حدود ۴% تا ۷% بر آورد شود اما استفاده بیشتر از این کلمات ممکن است:
۱. خوانایی محتوا و منطقی بودن آن را کاهش دهد
۲. توسط موتورهای جستجو به عنوان اسپم شناخته شود و از لیست جستجو های موتور جستجو حذف شود
همچنین کلمات کلیدی بایستی در تگ Title و متای Description استفاده شود.
- ساده سازی پیمایش وب سایت
منو ها و لینک ها برای کاربران امکانی را فراهم می کنند که بتوانند به راحتی داخل سایت گشت و گذار کنند.
همیشه در طراحی سایت در نظر داشته باشید که کاربر بتواند با حداکثر سه کلیک به محتوای مورد نظر خود برسد. استفاده از چندین منوی پیمایشی برای راهنمایی بیشتر کاربران بهتر می باشد. منوی بالا، منوی پایین ، همچنین منوی راست و چپ کمک خوبی می باشند.
از لینک دادن به صفحات دیگر در داخل محتوای وب سایت خود استفاده کنید چرا که هم در بهینه سازی موتور های جستجو موثر بوده و هم در راهنمایی کاربران برای ارجاع به منابع اطلاعات موثر است.
همواره دو راه برای لینک کردن در داخل محتوای سایت خود دارید
۱. راه اشتباه : “استفاده از کلماتی مانند : ادامه مطلب در داخل لینک” که برای بهینه سازی وب سایت و سئوباید از این مورد پیشگیری کنید.
۲. راه صحیح :”پیاده سازی تکنیک های کاربردی در سئو” استفاده از عبارات توصیفی در لینک ها بهترین انتخاب برای بهینه سازی صفحات وب می باشد.
خزندگان(Spiders) موتورهای جستجو صفحات وب سایت را در دیتابیس خود ذخیره می کنند و با برخورد به لینک ها ، محتوای داخل این لینک ها را به عنوان موضوع صفحه مقصد در نظر گرفته ، لذا استفاده از عبارات توصیفی در لینک ها به رتبه دهی بهتر در موتور های جستجو کمک می کند.
به این روش لینک های متقابل و دو طرفه (Cross Linking) گویند و می توانید در جاهای مورد نیاز از این روش استفاده کرده و سایت خود را در گوگل در رتبه های بالاتر قرار دهید.
- طراحی وب سایت سازگار با قالبی یکپارچه
حداکثر ، ۲ یا ۳ مورد قالب کلی برای صفحات خود درنظر بگیرید و سعی کنید مکان منوهای پیمایشی خود را در تمام آنها ثابت نگه دارید چرا که کاربر همواره به ساختار (layout) سایت شما عادت کرده و در این صورت است که می تواند به راحتی به بخش های مختلف وب سایت هدایت شود.
- حجم صفحات وب سایت هر چقدر کمتر باشند بهتر است
حجم صفحه وب سایت به حجم کل آن صفحه به واحد بایت گفته می شود که این خود حجم عکس ها در صفحه وب و محتوای صفحه را نیز شامل می شود.
حجم صفحه شما تاثیر بسزایی در کاربران سایت شما دارد. هر چقدر وب سایت سبک تر باشد ، سریعتر دانلود می شود و کاربران محتوای آن صفحه سایت را سریعتر خواهند دید.
– منظور از کم حجم بودن صفحه وب سایت چیست؟
۱. از عکس های با حجم بالا در وب سایت استفاده نکنید.
۲. هر چقدر عکس در صفحه سایت کمتر باشد، بهتر است.
۳. عکس ها را برای وب سایت ، بهینه کنید و رزولوشن آن را بیشتر از ۷۲dpi در نظر نگیرید.
۴. ابعاد عکس ها را نسبت به طرح وب سایت کوچک در نظر بگیرید.
۵. از عکس های گرادینت افقی و عمودی باریک برای تکرار در پس زمینه صفحات وب استفاده کنید که هم طراحی سایت خود را زیباتر کنید و هم حجم صفحات سایت را کاهش دهید.
– حجم صفحات وب سایت حداکثر چقدر باشد؟
مطالعات نشان داده است که ۶۴KB یک عدد مناسبی برای حداکثر حجم وب سایت است و هرچقدر حجم صفحه کمتر باشد، بهتر است. همیشه باید یک تعادل بین عملکرد سایت و طراحی سایت در نظر گرفته شود. برای تست کردن حجم صفحات سایت خود میتوانید آنها را آپلود کرده و توسط ابزار اندازه گیری حجم صفحات به آدرس Quasar – Page Weight Tool حجم آن را اندازه گیری کنید.
– کاهش حجم صفحات وب سایت و تکنیک های آن
(از استایل های خارجی استفاده کنید Css های خود را در یک فایل جداگانه تعریف کنید و از صفحات html سایت خود با آنها لینک دهید(
هر جایی که امکان داشت از Div به جای Table استفاده کنید. برای زیباسازی وب سایت از تکنیک تکرار عکس های کوچک برای کاهش حجم صفحات سایت خود استفاده کنید.
نهايتاً بازدیدکنندگان سایت شما باید قادر باشند به هر آنچه می خواهند به راحتی با سه کلیک دسترسی پیدا کنند.
موتورهای جستجو باید قادر باشند به راحتی داخل وب سایت پیمایش کنند . وب سایتی که به راحتی قابل پیمایش توسط کاربران باشد هم قابلیت اطلاع رسانی خواهد داشت و هم موتور های جستجو نیز قادر به جمع آوری اطلاعات خواهند بود. با رعایت کردن نکات بالا قادر خواهید بود وب سایتی را طراحی و بهینه سازی کنید که به راحتی توسط موتورهای جستجو در بالاترین رتبه ها قرار گیرد.
طراحی سایت سازگار با مرورگرهای استاندارد
- زمانی که سایتی را طراحی و بارگزاری می کنید از مرورگر های استاندارد نظیر فایر فاکس استفاده کنید، اگر وب سایت شما برای مرورگرهای سازگار طراحی و پیاده سازی شده باشد، وب سایت تان برای بیشتر مرورگرها مثل اینترنت اکسپلورر IE هم سازگار می شود، و اینکه بهتر است شما وب سایت تان را با آخرین ورژن های اینترنت اکسپلورر و IE6, IE7 هم تست شود.
و همچنین برای اجرا بر روی IEها با ورژن های مختلف این امکان وجود دارد که از نرم افزارهایی نظیر نرم افزارcom و یا IETester برای تست وب سایت استفاده کرد