محتوا در طراحی سایت پادشاهی می کند، اگر قصد دارید وب سایت شما توانایی لینک سازی داشته باشد. باید وب سایت تان برای بازدید کنندگان، کاربران و موتور های جستجو قابل خواندن باشد و در واقع طراحي سايت و پیاده سازی وب سايت باید به شکلی باشد که مورد علاقه و توجه موتورهای جستجو قرار گیرد. موتور های جستجو همیشه می خواهند که به کاربران و جستجو گر ها بهترین و مفید ترین نتایج را نشان دهند. در نتیجه، آنها به دنبال وب سایت هایی هستند که توانایی تولید و نگارش محتویات و اطلاعات با کیفیت و با ارزش بالا را دارا هستند،بنابراین با نوشتن محتوا و اطلاعات برای کاربران، نه تنها امکان اطلاع رسانی از طریق اینترنت را درنظر گرفته اید بلکه در حال ایجاد و راه اندازی وب سایتی هستید که مورد علاقه موتورهای جستجو می باشد.
در حقیقت شما وب سایتی برای کاربران و بازدیدکنندگان و رفع نیاز آنها می سازید اما موتور های جستجو را هم با استفاده از محتواهای با ارزش برای دیدن وب سایت تان دعوت می کنید.
تنظیم، تهیه و تولید محتوای با کیفیت در طراحی سایت و سئوی آن نه تنها کار آسانی نیست بلکه سختی زیادی را هم به همراه دارد چون علاوه بر دانش زیاد و اطلاعات کامل، نیاز به زمان زیادی هم هست. اگر شما بتوانید برای وب سایت تان محتوای عالی تولید و ایجاد کنید، گوگل و سایر موتورهای جستجو شما را پیدا خواهند کرد. مبنای طراحی الگوریتم پاندا نیز دقیقا برای پر اهمیت بودن محتوا می باشد. و یکی از اهدافی که وب برندینگ دنبال می کند دقیقا محتوای عالی و کاربردی برای کاربران و وب گردان است.
در حال حاضر در طراحی وب سایت و پیاده سازی آن یکی از فاکتورهای اساسی برای بهینه سازی و سئو موتورهای جستجو، محتوای با ارزش است.
در زمان طراحی سایت یا بازسازی یک وب سایت و راه اندازی آن چهار قانون اساسی و مهم وجود دارد که برای موثرتر، کاربردی تر، و بهتر دیده شدن توسط موتور های جستجو باید اعمال گردد.
اولین موردی که در طراحی یک وب سایت باید در نظر گرفت، سادگی در نوشتن محتوا و خوانده شدن محتوای سایت می باشد. زمانی که مطلبی نوشته می شود باید در نظر داشته باشید که بیشتر بازدیدکنندگان و کاربران وب سایت شما تمامی مطالب را جزء به جزء و خط به خط نمی خوانند و فقط آن را مرور می کنند تا به مطلب مورد نظر خود برسند.
توجه : در ایجاد محتوا از پارگراف های طولانی استفاده نکنید و آن را به بخش های کوچکتر با عناوین جذاب تبدیل کنید.
نکات مهم در تولید محتوای وب سایت
استفاده از رنگ در متن سایت
استفاده از فونت های استاندارد در نوشتن محتوا و مطالب
انتخاب عناوین مناسب برای محتوای سایت
همانطور که در مطالب قبلی گفته شد هدف اصلی ما از تولید محتوای با ارزش، کاربردی بودن آن مطلب برای بازدیدکنندگان و کاربران وب سایت مان است. که این امر با توجه به عنواین انتخابی به کاربر در انتخاب و خواندن مطلب کمک خواهد کرد. گذشته از این موضوع باید عنواین انتخابی به گونه ای باشد که مورد توجه موتورهای جستجوگر نیز قرار گیرد. کوتاه و مختصر بودن عنوان نیز بسیار حائز اهمیت است.
مرتبط بودن مطلب با موضوع سایت و نوع طراحی سایت
مطالب باید به گونه ای تحریر شود که هر بازدید کننده ای را با توجه به آن متن نسبت به امکانات وب سایت و خدمات ارائه شده آگاه کند و متوجه هدف صاحبان شرکت از فعالیت و همچنین طراحی وب سایت کند.
کلمات کلیدی وب سایت
چگالی کلمات کلیدی بایستی در حدود ۴% تا ۷% بر آورد شود اما استفاده بیشتر از این کلمات ممکن است:
۱. خوانایی محتوا و منطقی بودن آن را کاهش دهد
۲. توسط موتورهای جستجو به عنوان اسپم شناخته شود و از لیست جستجو های موتور جستجو حذف شود
همچنین کلمات کلیدی بایستی در تگ Title و متای Description استفاده شود.
منو ها و لینک ها برای کاربران امکانی را فراهم می کنند که بتوانند به راحتی داخل سایت گشت و گذار کنند.
همیشه در طراحی سایت در نظر داشته باشید که کاربر بتواند با حداکثر سه کلیک به محتوای مورد نظر خود برسد. استفاده از چندین منوی پیمایشی برای راهنمایی بیشتر کاربران بهتر می باشد. منوی بالا، منوی پایین ، همچنین منوی راست و چپ کمک خوبی می باشند.
از لینک دادن به صفحات دیگر در داخل محتوای وب سایت خود استفاده کنید چرا که هم در بهینه سازی موتور های جستجو موثر بوده و هم در راهنمایی کاربران برای ارجاع به منابع اطلاعات موثر است.
همواره دو راه برای لینک کردن در داخل محتوای سایت خود دارید
۱. راه اشتباه : “استفاده از کلماتی مانند : ادامه مطلب در داخل لینک” که برای بهینه سازی وب سایت و سئوباید از این مورد پیشگیری کنید.
۲. راه صحیح :”پیاده سازی تکنیک های کاربردی در سئو” استفاده از عبارات توصیفی در لینک ها بهترین انتخاب برای بهینه سازی صفحات وب می باشد.
خزندگان(Spiders) موتورهای جستجو صفحات وب سایت را در دیتابیس خود ذخیره می کنند و با برخورد به لینک ها ، محتوای داخل این لینک ها را به عنوان موضوع صفحه مقصد در نظر گرفته ، لذا استفاده از عبارات توصیفی در لینک ها به رتبه دهی بهتر در موتور های جستجو کمک می کند.
به این روش لینک های متقابل و دو طرفه (Cross Linking) گویند و می توانید در جاهای مورد نیاز از این روش استفاده کرده و سایت خود را در گوگل در رتبه های بالاتر قرار دهید.
حداکثر ، ۲ یا ۳ مورد قالب کلی برای صفحات خود درنظر بگیرید و سعی کنید مکان منوهای پیمایشی خود را در تمام آنها ثابت نگه دارید چرا که کاربر همواره به ساختار (layout) سایت شما عادت کرده و در این صورت است که می تواند به راحتی به بخش های مختلف وب سایت هدایت شود.
حجم صفحه وب سایت به حجم کل آن صفحه به واحد بایت گفته می شود که این خود حجم عکس ها در صفحه وب و محتوای صفحه را نیز شامل می شود.
حجم صفحه شما تاثیر بسزایی در کاربران سایت شما دارد. هر چقدر وب سایت سبک تر باشد ، سریعتر دانلود می شود و کاربران محتوای آن صفحه سایت را سریعتر خواهند دید.
– منظور از کم حجم بودن صفحه وب سایت چیست؟
۱. از عکس های با حجم بالا در وب سایت استفاده نکنید.
۲. هر چقدر عکس در صفحه سایت کمتر باشد، بهتر است.
۳. عکس ها را برای وب سایت ، بهینه کنید و رزولوشن آن را بیشتر از ۷۲dpi در نظر نگیرید.
۴. ابعاد عکس ها را نسبت به طرح وب سایت کوچک در نظر بگیرید.
۵. از عکس های گرادینت افقی و عمودی باریک برای تکرار در پس زمینه صفحات وب استفاده کنید که هم طراحی سایت خود را زیباتر کنید و هم حجم صفحات سایت را کاهش دهید.
– حجم صفحات وب سایت حداکثر چقدر باشد؟
مطالعات نشان داده است که ۶۴KB یک عدد مناسبی برای حداکثر حجم وب سایت است و هرچقدر حجم صفحه کمتر باشد، بهتر است. همیشه باید یک تعادل بین عملکرد سایت و طراحی سایت در نظر گرفته شود. برای تست کردن حجم صفحات سایت خود میتوانید آنها را آپلود کرده و توسط ابزار اندازه گیری حجم صفحات به آدرس Quasar – Page Weight Tool حجم آن را اندازه گیری کنید.
– کاهش حجم صفحات وب سایت و تکنیک های آن
(از استایل های خارجی استفاده کنید Css های خود را در یک فایل جداگانه تعریف کنید و از صفحات html سایت خود با آنها لینک دهید)
هر جایی که امکان داشت از Div به جای Table استفاده کنید. برای زیباسازی وب سایت از تکنیک تکرار عکس های کوچک برای کاهش حجم صفحات سایت خود استفاده کنید.
نهايتاً بازدیدکنندگان سایت شما باید قادر باشند به هر آنچه می خواهند به راحتی با سه کلیک دسترسی پیدا کنند.
موتورهای جستجو باید قادر باشند به راحتی داخل وب سایت پیمایش کنند . وب سایتی که به راحتی قابل پیمایش توسط کاربران باشد هم قابلیت اطلاع رسانی خواهد داشت و هم موتور های جستجو نیز قادر به جمع آوری اطلاعات خواهند بود. با رعایت کردن نکات بالا قادر خواهید بود وب سایتی را طراحی و بهینه سازی کنید که به راحتی توسط موتورهای جستجو در بالاترین رتبه ها قرار گیرد.
طراحی سایت سازگار با مرورگرهای استاندارد